F.O.O.D is L.O.V.E

-Masakan Tradisional dan Moden -

Recipe for babies: Mama yummy ...Cereal Apple



Bagi bayi yang 6-8 bulan ke atas, uncel chef cadangkan mama-mama semua bagi bayi makan makanan yang banyak fiber dan mempunyai vitamin A

selain tu, masa ni la mama/mummy/ummi kena introduce anak2 dengan sayur2an atau buah2an yang berbeza. jangan nanti ada anak2 yang tak nak makan sayur bila dah besar. so perkenalkan anak2 mama semua dgn sayur2an yang sememangnya banyak khasiatnya seperti avocado, brocolli, carrot, kentang, keledek (especially keledek ungu tu..keledek jepun ke apa ntah),kacang hijau, kacang peas dan banyak lagi sayur-sayuran atau buah2an yang berkhasiat untuk anak-anak anda semua..

so ni antara menu simple utk anak2 mama semua dari uncle chef..

* utk mama qaisara, boleh ajar baby makan, makanan yang simple2 dulu..kenalkan dengan pelbagai jenis buah2an dan sayur2an seperti yang uncle chef cadangkan tu..utk permulaan, boleh rebus je dulu.. kalau qaisara tak nak, ajar makan perlahan2..biasanya carrot memang baby suka..just rebus n lenyek je..bagi qaisara makan. then boleh ubah dengan keledek ungu. mcm tadi jugak, rebus n lenyek je..kalau nak campur nasi pun boleh. lenyek2 je..

Apple Cereal

Bahan-bahannya:

1.Apple gala atau braeburn
2.Cereal 2 sudu jika nak pekat tambah lagi
3.Air 1 cawan

Cara menyediakannya:

1.Kupas dan potong apple dalam bentuk kiub
2.Masukkan air dan masak epal sehingga empuk
3.dah masak, angkat dan lumatkan seperti buat mashed potato.
4. Campurkan sedikit cereal untuk memekatkannya..kalau mama takut baby tak dapat hadamkannya, just blend je.
5.Boleh buat banyak2 n simpan dalam peti sejuk. nak makan, just masukkan sedikit air panas, n biar suam2 baru suap pada baby.

* Mama juga boleh masukkan sedikit serbuk kayu manis semasa merebus apple. rasa dia nanti akan jadi mcm pie apple KFC tu.. ke MC D ntah la..tak ingat dah.

Selamat mencuba ibu semua

2 comments:

NM said...

thanks uncle chef,nanti sya try menu ni ;)

CatlinaFly said...

salam..mcm best je resepi ni..tapi cereal ape ye nak digunakan tu?

Post a Comment

 
Créditos: Templates Novo Blogger | Distributed by Blogger Blog Templates