F.O.O.D is L.O.V.E

-Masakan Tradisional dan Moden -

IKan Goreng Hangit





Malam tadi aku masak ikan bakar hangit yang satu ketika dulu amat popular di PJ..ehhh satu ketika dulu ke..aku rasa ada lagi gerai ni..area Jalan Tandang tu..kawasan2 kilang tu la..
dan mak aku pun pernah masakkan aku masa kecil-kecil dulu nampak macam teruk sangat bunyinya tapi itulah nama sebenar menu yang aku nak kongsi ni.....hehehheee
IkaN HAngIT..ssedap weiii..cuba la..

Bahan-bahannya:

Ikan Cencaru(ikan jaket)
Kunyit 10gm
*cili giling 25gm
asam jawa 30gm (jangan di campur air)
Gula 30gm
Garam 5gm
Cili sos 30gm
Tomato sos 30gm
Kicap 30gm
Minyak untuk goreng

* Kalau nak sedap, blend sndiri cili + bawang besar + bawang putih..


Cara Memasaknya:

Ikan di bersihkan dahulu kemudian di gaulkan semua bahan yang disenaraikan di atas tu sehingga sebati biarkan selama 30 minit

lepas tu mcm biasa panaskan minyak n goreng..memang hangit la..hehehe

sodap dimakan waktu panas2..sampai leh gigit mcm keropok la jaket ikan cencaru tu..

Selamat Mencuba

0 comments:

Post a Comment

 
Créditos: Templates Novo Blogger | Distributed by Blogger Blog Templates